اخبار مجمع

  • آیت‌الله رمضانی: فرصت طلایی برای عالمان مسلمان پیش آمده است

    آیت‌الله رمضانی: فرصت طلایی برای عالمان مسلمان پیش آمده است

    به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - درآستانه فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم(ص)، امام صادق(ع) و هفته وحدت، جمعی از مدیران مدارس اهل‌سنت و فعالان فرهنگی هند، امروز چهارشنبه ـ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ـ با آیت‌الله «رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) دیدار کردند.

    آیت‌الله رمضانی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان جلسه و قدردانی از فعالیت‌های جامعۀالمصطفی(ص) در هندوستان، بیان داشت: امروزه فرصتی طلایی برای عالمان مسلمان پیش آمده تا اسلام را به شکل دقیق، عمیق و جامع معرفی کنند و در هیچ برهه ای از تاریخ، چنین فرصت طلایی نصیب ما نشده است. باید اسلام مُنزَل را به درستی بفهمیم، درک کنیم و با مراجعه به کتاب، سنت و عقل، اسلام را معرفی کنیم.

    وی به فرصت کم نظیر جهان امروز اشاره کرد و مردم دنیا را تشنه‌ی فهم و درک معارف قرآن و دین دانست.

    وجود بن بست معرفتی در جهان غرب

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، به بن‌بست معرفتی غرب پرداخت و ابراز داشت: غرب نتوانست در تمام ابعاد وجودی انسان از جمله اخلاق، عقائد و احکام، نسخه کاملی را تدارک ببیند؛ در حالی که در آموزه‌های اسلام، هیچ بن بستی در هیچ زمینه ای وجود ندارد. یکی از دریچه های اعجاز قرآن علاوه‌ بر فصاحت و بلاغت آن، جامعیت در معارف مورد نیاز بشری است به شکلی که باعث کنش‌گری و نقش‌آفرینی می‌شود.

    آیت‌الله رمضانی، توجه به تمام ابعاد دین را ضروری دانست و بیان داشت: نباید تنها یک بعد دین را معرفی کنیم و از ابعاد دیگر آن غافل شویم؛ نباید تنها به ظواهر قرآن یا وظایف فردی دین توجه کنیم و از باطن قرآن و وظایف اجتماعی دین غافل شویم. قرآن تمامی ابعاد معرفتی مورد نیاز انسان را در نظر دارد و ما نیز به عنوان مبلغ، باید همه معارف آن را به بشریت منتقل کنیم.

    وی به امر تحریف دین اشاره کرد و موضوع «اسلام رحمانی» را از جمله تحریفات دین دانست و گفت: پیامبر ما، پیامبر رحمت است و در عین حال پیامبر مقاومت؛ رحمت برای تمام بشر و مقاومت در برابر اهل زر و زور و تزویر؛ باید در مقابل مستکبر، مستعمر و فزونی‌خواه چه رفتاری داشته باشیم؟ در طول تاریخ همواره بین مستکبران و مستضعفان درگیری بوده و لذا پیامبران آمدند تا از مظلومان حمایت کنند و در مقابل ظالمان بایستند.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، به آیه ۲۹ سوره فتح اشاره کرد و بیان داشت: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم»؛ خداوندی که به پیامبر دستور داده تا با ظالمان مقابله و برخورد جدی داشته باشد، در عین حال سفارش کرده تا با مظلومان، به خوبی و آرامی رفتار نماید.

    وی خطاب به مدیران مدارس اهل‌سنت در هند، گفت: درخواست دارم تا دانش آموزان را همانند پیامبر اکرم(ص) تربیت کنید تا همزمان تبدیل به مبلّغان، معلمان و مربیان خوب دین شوند. مقام تعلیم،تربیت و تبلیغ، همگی از جایگاه های معنوی و روحانی پیامبر(ص) است. البته تبلیغ زبان نرم می‌خواهد و خداوند نیز به پیامبر(ص) می‌فرماید: «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ ۖ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِي الأَمرِ ۖ فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُتَوَكِّلينَ»؛ مراد از کلمه «فَظًّا»، خشونت در زبان است و مراد از کلمه «غَليظَ القَلبِ» خشونت در قلب است؛ لذا پیامبر(ص) اگر به جای مهربانی، خشونت کلامی یا قلبی داشتند، مردم هیچگاه به سمت ایشان متمایل نمی شدند و از او دوری می‌کردند.

    آیت‌الله رمضانی تاکید داشت که اگر فرزندانمان را در بر اساس آموزه‌های پیامبر(ص) تربیت کنیم، فاتح تمام میادین تعلیم، تربیت و تبلیغ در دنیا خواهیم بود.

    رسیدن به مقام تربیت کامل اخلاقی توسط رسول اکرم(ص)

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به حدیث امام صادق(ع) پیرامون شخصیت حضرت محمد(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان فرمود: «إنّ اللّه َعزّ و جلّ أدّبَ نبيَّه فأحسنَ أدبَهُ، فلَمّا أكمَلَ لَهُ الأدبَ قالَ: و إنّكَ لَعلَى خُلُقٍ عظيمٍ، ثمّ فَوّضَ إليهِ أمرَ الدِّينِ و الاُمّة لِيَسُوسَ عِبادَهُ»؛ علاّمه جوادی حفظه االله این حدیث را چنین شرح کردند که «پیامبر(ص) ادب مع‌الله، ادب مع النفس و ادب مع‌الغیر داشتند». برخی حفظ اسلام را بوسیله اموال حضرت خدیجه(س) و شمشیر حضرت علی(ع) می‌دانند؛ در حالی که تمام مردم، اسیر اخلاق ایشان بودند. در ۱۳ سال ابتدایی تبلیغ اسلام هیچ جنگی صورت نگرفته بود و لذا اخلاق و رفتار ایشان بود که راهگشایی کرد و پیروان زیادی را به اسلام ملحق نمود.

    وی در ادامه تفسیر حدیث امام صادق(ع) گفت: خداوندی که محدودیتی ندارد و عظمت آن بی انتهاء است، از اخلاق و منش پیامبر(ص) تمجید می‌کند و سپس امر دین را به عهده ایشان می گذارد؛ لذا این حدیث هم از جایگاه رفیع حضرت محمد(ص) حکایت دارد و همچنین بیانگر این است که تا پیامبر(ص) به مقام تربیت کامل اخلاقی نرسند، این امانت مهم به ایشان سپرده نمی‌شد.

    آیت‌الله رمضانی در پایان، به نقش مهم جامۀ‌المصطفی(ص) در انتشار معارف ناب اسلام محمدی(ص) در جهان اشاره کرد و این مجموعه را در اجرایی کردن اهداف و وظایف خود موفق دانست.

    گفتنی است در این جلسه، حجت‌الاسلام «شاکری» نماینده سابق جامۀ‌المصطفی(ص) در هند، حجت‌الاسلام «حسینی» نماینده فعلی جامۀ‌المصطفی(ص) در هند، دکتر «هاشمی» مدیرکل بخش بین‌الملل مرکز آموش‌های کوتاه‌مدت جامۀ‌المصطفی(ص) و حجت‌الاسلام «سید‌اطهر حسینی» معاون ارتباطات جامعۀ المصطفی(ص) در هند نیز در این جلسه حاضر بودند و سخنان خود را ارائه دادند.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: امروزه فرصتی طلایی برای عالمان مسلمان پیش آمده تا اسلام را به شکل دقیق، عمیق و جامع معرفی کنند و در هیچ برهه ای از تاریخ، چنین فرصت طلایی نصیب ما نشده است.

  • گزارش تصویری | دیدار جمعی از مدیران مدارس اهل‌سنت با دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) - ۲

    گزارش تصویری | دیدار جمعی از مدیران مدارس اهل‌سنت با دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) - ۲

    به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - درآستانه فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم(ص)، امام صادق(ع) و هفته وحدت، جمعی از مدیران مدارس اهل‌سنت و فعالان فرهنگی هند، امروز چهارشنبه ـ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ـ با آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سالن اجتماعات این مجمع در شهر قم، دیدار کردند.

  • گزارش تصویری | دیدار جمعی از مدیران مدارس اهل‌سنت با دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) - ۱

    گزارش تصویری | دیدار جمعی از مدیران مدارس اهل‌سنت با دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) - ۱

    به گزارش خبرگزاری بین‌المللی اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ درآستانه فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم(ص)، امام صادق(ع) و هفته وحدت، جمعی از مدیران مدارس اهل‌سنت و فعالان فرهنگی هند، امروز چهارشنبه ـ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ـ با آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سالن اجتماعات این مجمع در شهر قم، دیدار کردند.

  • ویدیو | مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» در قم

    ویدیو | مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» در قم

    به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» به همراه رونمایی از «پوستر ویژه اربعین در ۶۳ کشور جهان»، صبح امروز چهارشنبه ـ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ـ در سالن اجتماعات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) قم برگزار شد. در این مراسم آیت‌الله «رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حمید احمدی» رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور و جمعی از فرهیختگان و اصحاب رسانه، حضور داشتند.

  • رکنی حسینی: رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» سرمشقی برای بقیه نهادها است

    رکنی حسینی: رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» سرمشقی برای بقیه نهادها است

    به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» به همراه رونمایی از «پوستر ویژه اربعین در ۶۳ کشور جهان» در روز چهارشنبه ـ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ـ در سالن اجتماعات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) قم برگزار شد.

    «سید محمد مهدی رکنی حسینی» برگزیده بخش پادکست این رویداد در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ابنا، گفت: موضوع پادکست من موکب برپا شده برای زائران پاکستانی عزیز در ایام اربعین حسینی در شهر قم و پذیرایی از این زائرین بود. زائران پاکستانی در ایام اربعین حسینی با مشقت فراوان خودشان را به ایران می رسانند تا به زیارت عتبات عالیات، مشرف شوند و آنها همچنین با سختی برمی گردند. خطرهایی این زائرین پاکستانی را در دو طرف مسیر، تهدید می کند و آنها گاهی اوقات شهدایی را در راه امام حسین(ع) تقدیم می کنند.

    وی ادامه داد: درباره رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» می خواهم این نکته را عرض کنم که توجه به حضور زائرین غیرایرانی در مراسم اربعین، بسیار مهم است و این رویداد می تواند سرمشقی برای سایر نهادها و سازمان های فعال در عرصه اربعین باشد تا موضوعات برنامه هایشان، تخصصی شود.

    رکنی حسینی خاطرنشان کرد: موضوع رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» به صورت تخصصی فقط درباره زائرین غیرایرانی است، گمان می کنم که جای رویداد مشابهی در خصوص کودکان شرکت کننده در اربعین یا موارد این چنینی، بسیار جایش خالی است. امیدوارم که رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» الگوی خوبی در این زمینه باشد.

    برگزیده بخش پادکست رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» گفت: توجه به حضور زائرین غیرایرانی در مراسم اربعین، بسیار مهم است و این رویداد می تواند سرمشقی برای سایر نهادها و سازمان های فعال در عرصه اربعین باشد تا موضوعات برنامه هایشان، تخصصی شود.

  • محمدرضا کمیلی: تک تک زائرین خارجی اربعین یک رسانه هستند

    محمدرضا کمیلی: تک تک زائرین خارجی اربعین یک رسانه هستند

    به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» به همراه رونمایی از «پوستر ویژه اربعین در ۶۳ کشور جهان»، صبح امروز چهارشنبه ـ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ـ در سالن اجتماعات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) قم برگزار شد.

    «محمدرضا کمیلی» فعال رسانه‌ای و کارشناس حوزه پاکستان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ابنا با اشاره به گسترش جغرافیایی زائرین اربعین اظهار کرد: پویش عظیم اربعین حسینی به تمام کشورهای اسلامی و نقاط مختلف جهان رسیده است و ما که در حوزه ایران و پاکستان، فعالیت می کنیم از حدود هشت سال پیش تاکنون در ایام اربعین حسینی در مرزهای ریمدان و میرجاوه در شرق کشور برای استقبال از زائرین پاکستانی مستقر می شویم و واقعا شوری که در این مرزها می بینیم، اعجاب برانگیز است.

    وی ادامه داد: حرکات رسانه ای که انجام می شود تا پویش عظیم اربعین تقویت شود، مطمئنا اثرگذاری فراوانی خواهد داشت. ما تک تک زائرینی که در ایام اربعین به کشورمان می آیند را یک رسانه می بینیم که پس ورود به ایران و مشاهده فضای اربعینی و برگشت به کشورشان، خودشان روایت گر خواهند بود. ما می بینیم که این زائرین چقدر علاقه مند هستند که نقش یک رسانه را در فعالیت عظیم اربعینی داشته باشند و به اندازه خودشان و دایره مخاطبان شان از جمله خانواده و دوستان، نقش ایفا کنند.

    فعال رسانه‌ای افزود: برگزی جشنواره هایی همچون رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» باعث می شود که دیگران به انجام فعالیت رسانه ای در این حوزه، تشویق شوند و اثرات مثبتی خواهد داشت، اثر مثبت اول این است که ما خواهیم توانست که رسانه را در اختیار بگیریم و پیاده روی اربعین را از یک حرکت میدانی به یک موج رسانه ای تبدیل کنیم، زمانی پیاده روی اربعین زمانی فقط یک حرکت میدانی در مسیر نجف به کربلا بود، اما اکنون می بینیم که مردم سراسر جهان این شور را دارند که در این حرکت عظیم حسینی، مشارکت کنند. جشنواره های رسانه ای باعث راغب تر شدن مردم به ثبت لحظات زیبا و ناب در زیارت اربعین برای بهره معنوی بردن دیگران از این لحظات است.

    کارشناس حوزه پاکستان خاطرنشان کرد: اثر مثبت دوم برگزاری جشنواره های رسانه ای در خصوص اربعین این است که می تواند باعث جهانی تر شدن پویش اربعین حسینی شود. ما زمانی باور نمی کردیم که چند صد نفر مسیر زیارت اربعین را رها کنند و به مرزهای استان سیستان و بلوچستان به عنوان صحن شرقی حرم امام حسین(ع) بیایند تا به زائرین پاکستانی خدمت کنند و از این کار خودشان هم لذت ببرند. ما امسال شاهد برپایی مواکبی برای خدمت به زائرین اربعین در داخل خاک پاکستان بودیم و این مواکب حتما در سال های آینده، پیشرفت می کند و شاهد برپایی مواکبی حسینی برای خدمت به زائرین اربعین به سمت شرق از جمله هند و چین و دیگر نقاط خواهیم بود. ان شاء الله هر کدام ما بتوانیم که به سهم خودمان در جهت گسترش اربعین حسینی و توسعه فرهنگ اربعین، نقش ایفا کنیم.

    فعال رسانه‌ای گفت: ما تک تک زائرینی که در ایام اربعین به کشورمان می آیند را یک رسانه می بینیم که پس ورود به ایران و مشاهده فضای اربعینی و برگشت به کشورشان، خودشان روایت گر خواهند بود.

  • مجری لبنانی: برگزاری رویدادهای رسانه‌ای در عصر جنگ رسانه‌ها، ضروری است

    مجری لبنانی: برگزاری رویدادهای رسانه‌ای در عصر جنگ رسانه‌ها، ضروری است

    به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» به همراه رونمایی از «پوستر ویژه اربعین در ۶۳ کشور جهان»، صبح امروز چهارشنبه ـ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ـ در سالن اجتماعات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) قم برگزار شد.

    خانم دکتر «زینب جابر» مجری و فعال رسانه‌ای اهل لبنان، در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ابنا، اظهار کرد: امروز، اختتامیه رویداد «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» به همت خبرگزاری ابنا در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار شد؛ الحمدلله بسیاری از چهره‌های بین‌المللی و فعالان رسانه‌ای توانستند آثار خود را پیرامون مسیر پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی(ع) برای جشنواره ارسال کنند.

    مجری اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» ادامه داد: امروزه به علت شرایط سیاسی و فرهنگی منطقه، چنین رویدادهایی که جنبه رسانه‌ای دارند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به قول رهبر معظم انقلاب: «امروز در جنگ رسانه‌ای قرار داریم». لذا حضور فعالان رسانه‌ای در بخش‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ضروری است.

    دکتر جابر اظهار داشت: آثار بین‌المللی بسیاری برای این رویداد ارسال شد که کیفیت مطلوبی داشتند و در پایان از برگزیدگان جشنواره تقدیر بعمل آمد و از پوستر ویژه اربعین در ۶۳ کشور جهان، رونمایی شد.

    وی در پایان از تمامی زحمات همکاران در خبرگزاری ابنا، تشکر و قدردانی نمود.

    دکتر «زینب جابر» به شرایط سیاسی و فرهنگی منطقه اشاره کرد و گفت: به قول رهبر معظم انقلاب: امروزه در جنگ رسانه‌ای قرار داریم؛ لذا حضور فعالان رسانه‌ای در بخش‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

آمارهای موجود از شیعیان اردن



             

 

1- آمار «دائرةالمعارف امام حسين(ع)» از شیعیان اردن‏ ـ سال 2000

 

جمعیت کشور: 5.498.843

درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 13 درصد

 

---------------------------------------------------------

 

2- آمار «سازمان CIA» از شیعیان اردن ـ سال 2007

  
جمعیت کشور: 
6.342.948
جمعیت مسلمانان: 
5.962.371 
جمعیت شیعیان:
 126.859
درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 
2 درصد

 

---------------------------------------------------------

 

3- آمار «مجمع جهانی اهل‏بیت(ع)» از شیعیان اردن ـ سال 2008
  
جمعیت کشور: 
8.587.000 
جمعیت مسلمانان: 7.329.863 
جمعیت شیعیان: 146.597

درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 
2 درصد

 

---------------------------------------------------------

  
4- آمار انجمن دین و زندگی اجتماعی «مؤسسه  PEW» از شیعیان اردن ـ سال 2009
  
جمعیت کشور: بیش از 6.000.000
جمعیت مسلمانان: 6.202.000
جمعیت شیعیان: 62.000
درصد شیعیان نسبت به جمعیت مسلمان کشور: کمتر از 1 درصد
  

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
1+2=? کد امنیتی